Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2008

Μαθήματα Παιδείας μερος ΙΙΙ

Το παρακάτω άρθρο αποτελεί το τρίτο απο τα τρία συνολικά που υπήρχαν στην εφημερίδα ΜΕΤRO αριθμός φύλλου 1737

Ο Καναδάς των 33 εκατομμυρίων είναι ένα ομοσπονδιακό κράτος, δίχως ένα ενιαίο εκπαιδευτικό. Υπεύθυνες για τα σχολεία είναι οι δέκα επαρχίες και οι τρείς περιφέρειες της χώρας.
Αντι ενός κεντρικού υπουργείου, υπάρχει ένα Συμβούλιο Παιδείας των υπευθύνων για θέματα Παιδείας των επαρχιών και περιφερειών. Για αυτό τον λόγο, το σχολείο, σε κάποιες περιοχές, αρχίζει στην ηλικία των πέντε και σε κάποιες άλλες στη ηλικία των έξι ετών. Η διάρκεια δε της βασικής εκπαίδευσης σε κάποιες περιοχές διαρκεί έξι και σε κάποιες άλλες επτά χρόνια.
Η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι δωρεάν και δημόσια και μόνο 2% των σχολείων ανήκει σε ιδιώτες, κυρίως εκκλησίες.
Μεχρι πριν δύο δεκαετίες, ο Καναδάς είχε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που δεν διέφερε και πολύ από το αντίστοιχο της Μ.Βρετανίας. Με τη συνεχιζόμενη μεταναστευτική πολιτική, το σύστημα άρχιζε να εμφανίζει προβλήματα προσαρμογης και η Εκπαιδευση πήγαινε από το κακό στο χειρότερο.
Όταν διαπιστώθηκε το πρόβλημα, οι εκπαιδευτικοί τους δεν αναλωθηκαν σε έναν διαρκή αγώνα με τους υπευθύνους Εκπαίδευσης των περιφερειών τους, αλλά μπήκαν οι ίδιοι μπροστά και ανέλαβαν τις ευθύνες τους.
Πορεία μεταρρύθμισης.
Εντύπωση έκανε το σύνθημα μιας ομάδας εκπαιδευτικών εναλλακτικής εκπαίδευσης:’’Ζήτωωω!Ανακαλύψαμε τον εχθρό της Παιδείας μας. Είμαστε εμείς οι ίδιοι’’.
Ετσι ξεκίνησε η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Καναδά. Από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, που αποτελούν το Α και το Ω της Παιδείας. Καλά είναι τα σύγχρονα εκπαιδευτικά μέσα, καλές είναι οι σύγχρονες εκπαιδευτικές μέθοδοι, όμως δίχως εκπαιδευτικούς με μεράκι και όρεξη για μάθηση, όλα τα άλλα είναι άχρηστα.
Μια από τις αρχές της ομάδας εναλλακτικής εκπαίδευσης ήταν η θέση πως:’’Ενας δάσκαλος που σταμάτησε να διαβάζει και να μαθαίνει διαρκώς δεν πρέπει να του επιτρέπεται να διδάσκει άλλους’’.
Στον Καναδά, δεν μπορεί να γίνει εκπαιδευτικός όποιος θέλει ή όποιος έχει απλώς δίπλωμα Φυσικής, Μαθηματικών, Φιλολογίας κ.λ.π. όπως στην Ελλάδα. Το επάγγελμα – λειτουργημα του εκπαιδευτικού είναι από τα πιο περιζήτητα.
Δίχως ειδικές παιδαγωγικές σπουδές, δεν επιτρέπεται η διδασκαλία και , για να σε δεχθεί ένα πανεπιστήμιο, θα πρέπει να περάσεις ένα αυστηρό ψυχομετρικό τεστ, για να δουν τις διαθέσεις, το μεράκι και τα προσόντα σου, ώστε να αποφευχθεί να γίνουν δάσκαλοι και καθηγητές άτομα που ακολουθούν αυτό το επάγγελμα γιατι δεν βρισκουν άλλη απασχόληση.
Το επάγγελμα του παιδαγωγού είναι πράγματι λειτούργημα και όχι ένα οποιοδήποτε επάγγελμα. Μια φορά τον χρόνο, ο διευθυντης του σχολείου κάθεται με τους δασκάλους και συζητούν το ατομικό πρόγραμμα επιμόρφωσης του κάθε δασκάλου χωριστά.
Το κίνητρο της επιμόρφωσης είναι η αύξηση του μισθού και η επιδότηση των διδάκτρων επιμόρφωσης. Οι αρμόδιες τοπικές διευθύνσεις έχουν στην διάθεση τους μια μεγάλη «ομάδα ετοιμότητας», που θα αναπληρώσει αμέσως τον δασκαλο που απουσιάζει για διάφορους λόγους.
Στην χώρα μας είναι γνωστό τι συμβαίνει όταν αρρωστήσει ένας δάσκαλος.
Προγράμματα διδασκαλίας
Στην Ελλάδα, οπου όλα κατευθύνονται από κεντρικά, από την Αθήνα, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο καθορίζει τα προγράμματα σπουδών, αλλά και τη διδακτέα υλη και τα βιβλία για τα παιδιά της Εκάλης, της Δραπετσώνας και της Κάσου, δίχως να λαμβάνει υπόψη τους τις ιδιαιτερότητες των περιοχών.
Στον Καναδα, η αρμόδια εκπαιδευτική Αρχή κάθε επαρχίας και περιφέρειας, σε συνεργασία με εκπροσώπους δασκάλων, γονέων αλλά και μαθητών(!!!), σχεδιαζει τα αναλυτικά προγράμματα διδασκαλίας και προτείνει μια σειρά βιβλίων που θα χρησιμοποιηθούν.
Και όμως, κάθε σχολείο, μέσα στο πλαίσιο των προτεινόμενων από τις Αρμόδιες αρχές, σχεδιάζει το δικό του αναλυτικό πρόγραμμα με τις ίδιες ακριβώς διαδικασίες και επιλέγει τα βιβλία που θα χρησιμοποιηθούν.
Οι γονείς και οι μαθητές είναι οι άμεσα ενδιαφερόμενοι και ενεργούν σαν να υπαρχει ένα ατυπο κοινό συμβόλαιο μάθησης. Δημοκρατικές, συμμετοχικές διαδικασίες, ασύλληπτες για τα ελληνικά δεδομένα, όπου το υπουργείο όχι μόνο δεν ρωτά κανέναν, αλλά επιβάλλει ακόμη και δια της βίας διευθυντές σε σχολεία ενάντια στη βούληση των αμεσα ενδιαφερομένων, των γονιών και των παιδιων τους.

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Η παιδεία στην Ελλάδα είναι πολύ πίσω και απορώ που κανείς πολιτικός δεν προβληματίζεται επί της ουσίας.
Είμαι καθηγήτρια σε Γυμνάσιο τα τελευταία τρία χρόνια, όπου πέρασα με πολύ δύσκολες εξετάσεις με ΑΣΕΠ και με τεράστια πρυπηρεσία από φροντιστήρια, η οποία φυσικά δεν αναγνωρίζεται. Έχω Master στην Διοίκηση της Εκπαίδευσης στην Αγγλία (από το 1995) και είμαι υποψήφια Διδάκτωρ στη Σορβόνη. Στην ίδια θέση με εμένα βρίσκονται και πάρα πολλοί ακόμη συνάδερφοι με μεταπτυχιακά και διδακτορικά με τεράστιο εκπαιδευτικό έργο στα σχολεία, οι οποίοι ενώ έχουν τα προσόντα που πρέπει να έχει ένας σύγχρονος εκπαιδευτικός (ξένες γλώσσες, χρήση Η/Υ, επιστημονική κατάρτιση)
- πληρώνονται λιγότερο από όλους τους συναδέφους που πήραν το πτυχίο πριν 20 και 30 χρόνια και δεν γνωρίζουν καμία ξένη γλώσσα ούτε παρακολούθησαν ποτέ κάποιο σεμινάριο και δεν έκαναν τίποτα περισσότερο για το σχολείο πέρα από το να μπαίνουν και να βγαίνουν μέσα σε μία τάξη με ένα βιβλίο.
- δεν έχουν δικαίωμα για προαγωγή παρά μόνο εάν περάσουν τουλάχιστον 10 χρόνια για να γίνουν υποδ/ντές , 12 για δ/ντές και 16 για σύμβουλοι, όταν δηλαδή θα έχουν ξεχάσει όσα ήξεραν και θα έχουν σαπίσει μέσα σε ένα σύστημα, το οποίο δεν εμπνέει, δεν αμοίβει και δεν αξιολογεί τη γνώση και τη σωστή δουλειά.
- Σε αυτό το χρονικό διάστημα που προαναφέραμε θα πρέπει να ανεχτούν ως προϊστάμενους, όσους ανήκουν στην πρώτη σημείωση, όσους δηλαδή έγιναν δ/ντές κτλ. απλά περιμένοντας. Η αναμονή και η εμπέδωση της δημοσιουπαλληλικής νοοτροπίας παίρνει και πολλά μόρια. Αν τύχουν δε σε κανένα ανοιχτόμυαλο άνθρωπο(ευτυχώς υπάρχουν κάποιοι) είναι τυχεροί.Διαφορετικά στην καλύτερη περίπτωση να βρεθούν να κάνουν όλες τις εφημερίες, τη γραμματέα, το φύλακα και να απαξιώνονται σε όλα τα επίπεδα.
- Επειδή οι νεοδιόριστοι σε ορισμένες ειδικότητες περισσεύουν προτιμώνται επίσης ως γλάστρα στα γραφεία.
- Όσον αφορά τη φάση της εισαγωγικής επιμόρφωσης (ΠΕΚ) πρέπει να είναι παγκόσμια αποκλειστικότητα ότι αυτοί που επιμορφώνουν έχουν λιγότερα προσόντα από τους επιμορφούμενους. Στην επαρχία κυρίως η πλειοψηφία των επιμορφωτών (εκτός των σχολικών συμβούλων), λόγω γνωριμιών, έχει μόνο το προ 20ετίας και βάλε πτυχίο. Σκεφτείτε πώς αισθάνεσαι όταν σε "επιμορφώνει" άνθρωπος μορφωτικά κατώτερος σου; Πώς αισθάνεσαι επίσης όταν υποβάλλεις αίτηση για επιμορφωτής στα ΠΕΚ (έχοντας όλα τα προσόντα)και δεν είσαι στη λίστα, αλλά είναι οι πτυχιούχοι, τους οποίους παρεπιπτόντως είχανε "θάψει" όλοι οι επιμορφούμενοι στην αξιολόγηση ως ανεπαρκείς; Αυτές τις αξιολογήσεις δεν τις διαβάζουνε; Και εν παση περιπτώση ποιός τους είπε πως οι επιμορφωτές ενηλίκων δεν πρέπει να έχουν παρακολουθήσει ειδική εκπαίδευση;

Αποτέλεσμα: Μπαίνεις στην εκπαίδευση με γνώσεις, με όρεξη, με όνειρα. Φτιάχνεις υλικό, κάνεις ασύλληπτο μάθημα, υλοποιείς προγράμματα, τρέχεις σε όλα τα σεμινάρια. Ύστερα από λίγα χρόνια κάνεις αυτό που κάνουν και οι άλλοι, μπαίνεις και βγαίνεις από την τάξη με ένα βιβλίο. Η άλλη σου τακτική άλλωστε δεν σε έβγαλε πουθενά. Τώρα τουλάχιστον δεν κουράζεσαι, άσε που δεν χρειάζεται να κοντράρεσαι κιόλας. Άχρωμος, άοσμος και άγευστος, να ποιά είναι τα χαρακτηριστικά της επιτυχίας (και της ψυχικής ηρεμίας).

ATIAFEDERATION είπε...

Πρώτα θα ήθελα να σε ευχαριστήσω για το σχόλιο σου. Στην χώρα μας δυστυχώς δεν υπάρχει πουθενά παιδεία. Ουτε στον αθλητισμό,ούτε στις τέχνες, ούτε στις ανθρώπινες σχέσεις.

Μουσικό Σχολείο Βέροιας είπε...

Συμφωνώ ότι είμαστε πάαααααρα πολύ πίσω, φίλτατη κ. καθηγήτρια και αγαπητέ μου κ. atiafederation. Και φυσικά όλοι το διαπιστώνουν και κανείς δεν κάνει απολύτως τίποτα. Είμαι κι εγώ δημ. υπάλληλος με κάμποσα χρόνια αλλά όχι εκπαιδευτικός και δυστυχώς έχω πολλά παράπονα από αυτούς. Πρώτον καλά όλα όσα κακώς γίνονται, γιατί με τον έναν ή άλλο τρόπο είμαστε οι Έλληνες αυτοί που δεν θα έπρεπε, με λάθος νοοτροπία, κ.λ.π. γνωστά. Τι κάνει ο νέος υπάλληλος για να τα αλλάξει αφού ο ίδιος έχει ανώτερη μόρφωση; Μήπως κάνει κι ο ίδιος -ας πούμε ιδιαίτερα κρυφά- γιατί είναι μικρός ο μισθός; Μήπως δεν του μένει χρόνος αν έχει κι οικογένεια για την προσωπικότητά του; Υπάρχουν πολλά ερωτηματικά και πολλά προβλήματα, που έχουν σχέση με το συνολικό ελληνικό φαινόμενο της παραοικονομίας, παραφιλολογίας, παραπαιδείας, παραγενικώς. Όλοι τα παίρνουν κι όλοι το μαθαίνουν από τις ειδήσεις! Κι αν επέμβεις γίνεσαι ο παρακατιανός, το μαύρο πρόβατο.
Λύσεις: 1. Σκότωσε το ρατσιστή που έχεις μέσα σου, δηλ. κοίτα πρώτα στον καθρέφτη και μίλα, νιώσε, αποφάσισε, άλλαξε τον εαυτό σου.
2. Κανείς δεν είναι αιώνιος. Γλέντα με την καθημερινότητά σου όσο μπορείς γιατί γερνάει καλύτερα όποιος γερνά τελευταίος!
3. Διάβασε και λίγη λογοτεχνία, δες καμιά ταινία, μύρισε λίγο δάσος ή θάλασσα, γίνε ένα, ερωτεύσου anyway.
4. Αν νιώσεις τη σαπίλα του συστήματος άλλαξε την προτείνοντας κάτι νέο κι ας μην το ακούσουν, κι ας είσαι εξωγήινος, κι ας σε δείχνουν. Όλα καταγράφονται. Κάποτε κάποιος θα το τσεκάρει. Υπάρχει ελπίδα...
5. Όσα λέω είναι λόγια του αέρα αλλά τα λέω για τον εαυτό μου, για να κρατιέμαι εδώ...
6. Καληνύχτα. Αυτό που με γεμίζει πιο πολύ είναι η θετική απάντηση στο ερώτημα αν θα πέθαινα για να ζήσει το παιδί μου! Σκληρό;

ATIAFEDERATION είπε...

Καλημέρα μιστερ Freerider.Θα συμφωνήσω ότι ο κόσμος αλλάζει αλλάζοντας πρώτα ο καθένας ατομικά. Γίνε εσύ η αλλάγή που θέλεις να δεις στου άλλους λέει ένα ρητό. Αλλά δυστυχώς πολύ λίγοι τολμούν. Αυτό λείπει στον ελληνα, η τόλμη. Φοβάται να κάνει κάτι διαφορετικό μήπως και τον χαρακτηρίσουν. 'Γέλα και οι άλλοι θα γελάνε μαζί σου, κλάψε και θα κλαις μόνους σου' απο την ταινία Oldboy.:)